Halaman

Rabu, 7 Mei 2008

Earth Day



22hb April dimaktubkan sebagai Hari Bumi, atau Earth Day untuk setiap tahun (bermula dari tahun 1970) sebagai tanda untuk kesedaran bagi kempen menyelamatkan bumi.


why must Earth Day falls on 22nd April?
If we look back at 1970, US senator at that time call for a environmental non-violent protest to be held in 22nd April which cause over 20 millions protestor joining it. Walaupun beberapa pengkritik mengatakan bahawa aktiviti itu dipilih sebagai mengalihkan pandangan dunia daripada peperangan yang berlaku di Vietnam, namun aktiviti ini dilihat sebagai satu titik permulaan yang bagus...

more? read this. (point aku sama je kalo aku tulis balik kat sini)..

and why must not only on 22nd April?
bukan hanya ketika 22 haribulan April diperlukan sebagai hari 'kesedaran' kita untuk membantu mengurangkan beban kepada bumi. usaha seterusnya patut dilakukan dengan konsistant..

apa yang kita dapat lakukan?
lihat persekitaran kita terlebih dahulu. bagi mereka yang seperjuangan dengan aku, iaitu mereka yang menghabiskan masa lebih daripada 2 jam sehari berhadapan dengan komputer, maka adalah lebih baik sekiranya aku mulakan dengan komputer. ya..
alat yang 'kebanyakkan' kita gunakan untuk blogging. dan ada diantara kita (termasuk aku) mencari makan dengan menggunakan komputer dan menjadikan ianya antara alatan yang penting di dalam kehidupan seharian. majalah CHIP keluaran April 2008 mengetengahkan mengenai Green Computing (gambar di ambil daripada majalah CHIP mukasurat38/39). seriously kalo aku tak baca artikel tersebut, aku juga bersikap 'like hell i care'.

how to know which device is best and which one is wrost?
simple. just calculate the power consumption for each of device. berpandukan kepada majalah CHIP, aku akan letakkan the best device and its best power consumption.

+ Monitor: 0.1W
+ PC: 1.0W
+ Multifunction Device: 2.6W
+ Sound System: 3.0W
+ WiFi Router: 2.0W
+ Television: 0.1W


dan untuk mengira sendiri brapa kuasa yang digunakan adalah mudah, hanya gunakan Watt Meter untuk mengira berapa banyak kuasa elektrik yang digunakan (ya, aku tau.. tak semua orang ada meter ini). atau lebih mudah, melihat kepada bil elektrik bulanan anda. brapa banyak korang pakai. sebagai contoh, Teratak 42 menggunakan serendah 346kWh dan paling tinggi 502kWh. too much? yup. definitely..

healthy shopping
apabila kita bercakap mengenai hari bumi dan global warming, sudah tentu ini akan dikaitkan dengan pembebasan CO2 (CO2 emission).

bak kata orang politik, UBAH GAYA HIDUP. apa yang boleh diubah? macam biasa, mulakan dengan persekitaran kita dahulu. kalo setakat nak pergi ke kedai runcit (7/11 ke, JUSCO ke), apa kata pergi ke sana dengan berjalan kaki, menaiki bas ke, berkongsi kenderaan ke. dan sekiranya membeli barang yang sedikit sahaja, tidak perlulah menggunakan plastik. guna reuseable bag.

optimal use by the safe way
plastik plastik, kertas kertas. gunakan sebaik baik mungkin. kertas yang terpakai (terutama kertas yang diprint satu muka sehelai itu),

boleh digunakan untuk tedious calculation. plastik plastik boleh digunakan untuk membungkus apa apa. 'nothing' can just be thrown away.

best way of life is practice bit by bit
memang lah kalo nak buat semua sekali gus, terasa agak menyusahkan. jadi apa yang perlu, sekali sekala, cubalah untuk beringat sedikit. apalah salahnya kalo pergi shopping, then teringat lak kat entri aku ni. hehehe.. dan alang alang ingin membeli barangan elektrik, apalah salahnya mencari device yang kurang menggunakan elektrik.

itu sahaja dari aku. dan ini adalah slide presentation aku (ketika kelas Seminar Isu Isu Global) mengenai Causes of Global Warming..


ps: entri kali ini tiada sisipan audio. sekurang kurangnya korang tak perlu nak on kan speaker korang dan mengurangkan penggunaan elektrik :)
ps ps: entri ini memang sengaja dibuat bukan pada tarikh 22 April. semoga mesej yang ingin disampaikan ini adalah jelas dan nyata.

11 ulasan:

  1. Love the nature. Sayangila bumi ini:)
    Sekian, iklan dari princess.

    BalasPadam
  2. bagaikan seorang makcik yang sedang membebel kepada anaknya....hehehehe...

    BalasPadam
  3. earth day dah lepas ahh bai..aku baru balik dari hentian..pasni aku nak balik kg..nak curi ayam..wakakaka..http://kelabkembaraserdang.blogspot.com

    BalasPadam
  4. engkau la kut yg paling bnyk guna elektrik hahah

    BalasPadam
  5. Aku x wat apa2 utk Earth Day hari tu sb time tu satu malam KK xda elektrik...huhu...

    BalasPadam
  6. selamat hari bumi..
    sayangi bumi anda..
    cintai bumi anda..
    TAPI
    jangan kahwini bumi anda..hahaha!

    BalasPadam
  7. fa, jom buat lagu untuk earth,harharhar

    BalasPadam
  8. one more thing, kalo orang kat supermarket tuh bagi leaflet,or brochures, jangan ambil kalau anda tak nak. believe me, it will save the world. hehe

    BalasPadam
  9. princess liyana..
    what u will do sebagai tanda sayang kepada bumi? hehe

    yazid..
    happy earth day back mon!

    abeming..
    biasalah. haha

    zaidi..
    sebab dah lepas la frz letak sekarang. haha. cepat la balik kg. ayam ayam tu sume dah tak makan saman dah. macam tau tau je bakal dipanggang tu. hah

    emphbone..
    ya. tepat skali. haha

    president..
    bagus la tu. selamat la siket bumi ni. hehe

    peyus..
    selamat hari bumi juga. tiada siapa yang terfikir nak kawin dengan bumi. ko je kot yang terfikir camtu. haha

    princess liyana..
    lol ;p

    azie..
    mari. saya jadi recoding label, kamu jadi penyanyi. leh?

    mussyizzati..
    ya tepat skali. tapi saya selalu ambil. sebab boleh buat kira kira kat umah nanti. hehe

    BalasPadam

terima kaseh :)