Selasa, 23 Disember 2008

puteri gunung ledang

ps: entri kali ini ada banyak gambar. minta maaf kepada sesiapa yang load lambat..

seperti yang telah aku coretkan pada entri yang lepas, hujung minggu lepas telah pon aku penuhi dengan camping kat Gunung Ledang. ni kali kedua pergi ke sana (pertama masa camping pengakap dulu :p). yang pergi adalah aku, fazrol, jay em, mat z (orang kelantan singapore), cupak, onn, nata, fazdi dan nain. 2 kereta dari skudai, satu lagi dari shah alam..

awal awal lagi aku dah kene sound dengan budak budak teratak 61..

"weh, nak beli bawang putih tak??", tanya fazrol kepada jay em. "nak letak kat setiap khemah eh", sampuk aku pula. "ha. mulut jangan celupar nanti kalo dah naik gunung" sound fazrol dan jay em kat aku. "uupss". ni lagi satu aku risau. mulut aku ni dah le memang celupar abes. camne la nanti kat atas gunung. hehe


ketika nak pergi. aku pergi naik pakai beg sekolah dengan slipar pink kesanyangan aku.. nak tercabut slipar tu. hehe


ini tempat tujuan kami. kolam puteri. mase ni sume semangat nak naik (sebelum pancit di tengah jalan). tanya ranger brapa lama nak sampai kolam puteri ni. "emm.. 40 minit je", balas ranger tersebut. hah.. lame dan tinggi tu.


pesan ranger tersebut kepada kami "kalo dah sampai tempat berpagar tu, itu je lah limit kamu boleh berada. pastu jangan naik lagi sebab tu sudah masuk kawasan Taman Negara".. emm. baiklah!


ni kolam puteri, tempat tujuan kami. agak seram gak. hanya menggunakan dua kayu untuk memisahkan antara kolam dengan air terjun tu. tinggi woo air terjun tu. tingginya lebih 5 tingkat pada anggaran aku.. risau gak kalo aku collapse pastu terhanyut kat sana. hehe


sampai sampai sahaja, masing masing terus memasang khemah. dan kemudian terus memasak. lapa woo.. jangan tak tau, semua yang pergi ni pandai memasak. bujang bujang terlajak la katakan. hehe


rak tempat letak barang. tak stabil langsung.. sape la yang buat tu. hehe.. petang tu kami makan nasik, sardin, rendang dan telur dadar. sedap woo..


habis je makan, ape lagi. berendam la kat kolam puteri :p


malam tu buat bbq dalam gelap gulita.. best. makan sate, daging panggang, kepak ayam, dan kambing.. sayangnye aku tak makan kambeng.. (mase diorang bakar sate ni, aku tengah tdo. sungguh kurang sopan aku ini).


makan malam.. (selepas aku baru bangun tdo)..


keesokkannya (ahad)..


masing masing semangat nak pergi mandi seawal 7 pagi. selepas sarapan sate, kambeng, ayam dan daging, masing masing terus pergi ke kolam puteri. ye la. awal awal macam ni tengah takde orang. sedap gilor mandi. tak kesah nak buat ape pon, takde orang lain yang boleh misjudge. hehe

+ beberapa notable jump!


jump mat z. jump! (mat z antara orang yang paling banyak jump)


aku pon nak gak..


mamat kelantan singapore ni lagi..


jay em jadi superman..


aku dgn onn free jump..


fazdi berjalan di atas air. hehe


jay em tirok. hehe


semua jump. nain terlambat siket. hehe


aku, fazdi dan mat z.. jump!!!


jay em dan fazdi


mat z (yang lain dah tenggelam)


fazdi flying :p


ni bebudak teratak 61. mat z, jay em dan fazrol.


"emm.. bestnye diorang berendek kat dalam air", kata cupak.. cupak jeles la tu..


haa.. best tak bang dok sini? licin tu beb :p


muka muka semangat nak mandi. sila pilih :D

mahu pulang..


tak bestnye kene balik. time ni la mulut masing masing mule celupar. hah. mentang mentang la nak balik. cube kalo tdo satu malam lagi. konfem senyap je. hehehe


singgah makan tengah hari di melaka. siap sesat sesat lagi. dari 'tangkap' ke jasin. pastu dari jasin ke ayer keroh.

+ beberapa notable peristiwa (mostly from my perspective)..

- mat rempit

tengah mengemas ngemas, tetiba dengar bunyik broom broom.. sapa ya. rupa rupanya ada mat rempit kat gunung ledang tu. ceh. sampai kat atas gunung pon korang ade ek. betul la apa yang orang kata. mat rempit berada di mana mana sahaja. kat atas gunung pon ada. hah!

- siapa punya ni ya?

sedang aku sebok buat rak tu, tetiba datang fazrol kat aku. "raju, meh sini ko ikut aku", kata fazrol. aku pon mengikut je la die. lalu fazrol menunjukkan kat aku tapak kaki yang besar. terkejut gak aku. kata fazrol kepada aku "aku rasa ni tapak kaki gajah ni, nak bagitau diorang tak?". aku paused sekejap. "tah. bagitau je la kot" kataku.. emm.. risau gak. dalam hati aku berharap jangan la tetiba ada banyak burung terbang. alamat kurang baik tu.. tapi alhamdulillah tiada apa apa yang berlaku..

- tengah tengah malam..
semua sudah tdo. tinggal aku dan fazrol sahaja yang berborak lagi di luar khemah. masing masing duduk di atas pasir. "sejuk giler la bontot aku", kata fazrol, lantas berdiri di hadapan aku. aku yang memegang lampu handset aku hanya mengiakan aje. aku teringat gak bebudak ni pesan, jangan suluh dan pandang kat atas waktu malam.. tapi disebabkan tindakan reflex aku, tiap kali fazrol bercakap, aku akan menyuluh mukanya dan pandang atas. dan ternampak something benda putih kat atas. "shit", kataku dalam hati. terus aku berborak memandang kaki fazrol. seram giler.. pastu leh lak fazrol cakap "weh raju, ko dengar tak bunyik ape tu?", tanya fazrol.. arrghhh.. celake tul. terus aku ajak fazrol masuk khemah.. tdo. hehe

- kesejukkan atas gunung..
yang selalu aku dengar orang kata sejuk giler kat atas gunung. tapi mungkin malam tu aku termakan daging kambeng, terus panas badan aku. tdo pon berlenggeng je. bukak baju. dan kalo boleh aku nak bukak skali seluar aku.. ngehehehe..

- mamat kelantanese singporean
di RnR Machap..

dengan yakin je cakap "I kat Manchap ni".. emm.. ape la yang die tengah fikir tu. melancap? hehehehe.. kemudian di atas Gunung Ledang pula.. "I dah sampai dah kat Tangkap". emm.. Tangkak dan Tangkap. seb baik tak jauh sangat bunyinye. hehe.. banyak gak la istilah kelantanese singapore yang aku belajar dari dia. "tengkodok" adalah cengkodok. hehehe

- ikan

kat sini pon ada ikan tau. fazrol dapat anak ikan, disaksikan oleh nain yang ade kat sebelah. dan korang yang melihat gambar ini juga turut menjadi saksi.

+++

alhamdulillah, tiada apa apa perkara yang tidak diingini berlaku. semuanya selamat pergi dan pulang. yang sakit sakit pon disebabkan masing masing kurang eksesai. cram sane sini. hehe

best!!~ pasni nak g mane pula ye.. emm :D

38 ulasan:

  1. manchap? ahahaha.. baek. nway, best seyh tengok anda camping. lepas ni jangan tengok atas la memalam kat dalam utan. hehe

    BalasPadam
  2. bestnya dia pegi berendam....
    =D

    putera gunung ledang ada x??

    BalasPadam
  3. missyizzati..
    tu tak leh jamin la. sebab bende yang kite cube elak, mesti akan buat :p

    president..
    yang pergi ni sume putera gunung ledang :p

    BalasPadam
  4. wah..sOnOk tOl g camping..
    tringin gak nak p camping..
    tp takut la nk dOk tpt mcm tu mlm2..
    kOmpOm xleh tdO nnt..
    huhu~

    BalasPadam
  5. memang seronok lor. jangan risau. memang akan fikir camtu. tapi kalo dah naik ke ketinggian 900 kaki, pastu g terlompat lompat dalam kolam, malam komfem ngantuk giler. tdo pon lena je. hehe

    BalasPadam
  6. hahaha~
    xmungkin kOt..sy ni penakut tahap cipan kOt..xde makne nye nak dOk jauh2 dr Org neh..xpsal2 nnt tgh2 mlm menjerit2..huhu~ bek btalkan aje niat nk g camping tu..dOk umah diyam2 je..xde nyusahkan Org..hehe~

    BalasPadam
  7. ari tu bergelap pon sebab kitorang tak bawak lampu. hanya berbekalkan lampu LED dari handset je. leh je bawak lampu pendaflour. terang sebab memang lampu rumah. (cuma leceh nak bawak bateri kete atau generator).

    lagi pon kan ramai rakan rakan ada. bergembira je. nanti lupe takut kot. hehe

    BalasPadam
  8. tengok gambar-gambar ko teringat aq terhadap pantai bersama rakan-rakan di sana. rindu diaorang

    hahaha. huhuhu

    BalasPadam
  9. sempat lagi nih ko nak pergi lagi... ye la. sebelum berdarah manis la katakan :p

    BalasPadam
  10. hahaha

    bachelor party

    okaylah nite aq dah ngatuk!!!

    BalasPadam
  11. tu lah. bila nak buat bachelor party kat teratak 42 nih :D

    nitey nite. sweet dreams ;)

    BalasPadam
  12. xkesah la membe rmai ke ape..
    yg penting takut tetap takut..
    hikhik~

    BalasPadam
  13. Giler best...aku ras benda putih tu puteri gunung ledang tengah mengintai ko kot hehehe...

    BalasPadam
  14. intan.dayana..
    kalo dah memang camtu, eden tak leh nak wat apa la. hehe.. dok kat umah dendiam!

    stefeno..
    haa.. tak terfikir lak aku. tapi bukan ke ade satu je puteri gunung ledang? yang aku perasan tu ade banyak gak tu..

    BalasPadam
  15. sO..bile lg nak g camping..??
    nk tgk gmbr2 Org camping..
    mesti best kn..
    bule mandi aer terjun, bbq, jungle tracking..
    ape lg ek..?hihi~

    BalasPadam
  16. tak tau la.. tunggu la diorang ni dapat bonus. tapi pasni diorang cakap 'camping' kat tepi pantai je... bbq tu tetap ada gak. hehee

    nak follow? :p

    BalasPadam
  17. pantai ek..??
    xde la seram sgt kan kalo kat tepi pantai..
    pantai mane ek..??
    kalo xtakut bule la follow..
    hehe~

    BalasPadam
  18. sonoknyerrr panjat gunungggs.. kanns

    BalasPadam
  19. intan.dayana..
    tidak seram kamu kata? emm.. dengar dengar orang selalu buang saka kat laut.. malam malam nak tdo menghadap laut. rasa rasanya, seram ke tak nanti? :p

    en_me..
    ya. sangatnya seronok. malah, ada ramai awek awek yang sexy sexy berkeliaran.. :p

    BalasPadam
  20. haha~
    xseram kOt..
    perlu ke pecaye bende2 tu sume..??huhu~

    BalasPadam
  21. ye la tu :p kita tengok nanti. hehe

    ikut je la nak percaya atau tak. hehe

    BalasPadam
  22. erk..xpe la..
    xperlu mengikut..
    haha~
    mengakui diri ini mmg penakut..
    hikhik~

    BalasPadam
  23. lol. cuba lah melawan. g camping ke, tdo kat luar rumah ke. tapi kamu dok bandar kan? macam tak thrill lak.. hehe

    BalasPadam
  24. hahaha~ g camping eh..??akan d cube..insyaAllah..tdO lua rumah..??bahaya la..sy ni pOmpuan..mcm2 bule jd..haha~

    BalasPadam
  25. ajaklah kawan lelaki. suruh dia jadi bodyguard masa kamu tengah tdo. hehe

    nak g camping nanti ajak lah saya eh :p

    BalasPadam
  26. haha~
    xde makne nye deorg nak berjage semate2 sbb nk jage sy tdO..cessss..mereka sume xleh dharap..mungkin mereka juge penakut..he.

    ajak kamu..??akan dpertimbangkan..

    BalasPadam
  27. kalo mahu diorang berjaga gak, upah sahaja diorang :p

    kalo ajak saya.. emm.. leh dipertimbangkan pertimbangan kamu :D

    BalasPadam
  28. Ok2..
    mcm tu sy mengupah kamu saje la untuk berjage..
    hikhik~

    yeay~
    1 mlm rm5..
    deal..??
    =)

    BalasPadam
  29. kalo setakat rm5 tu, untuk 5 minit je. hehe

    tak pon gilir gilir la. nak tak?

    BalasPadam
  30. rm5 = 5minit..??
    gile demand..
    cessss~
    tamo la cmtu..
    nk upah Org len la..
    gilir2..??
    xmungkin...
    haha~

    BalasPadam
  31. ekceli sy rase ok je kot kalo dibekalkan sekali pc or laptop waktu tengah2 malam tu. sy bukannye jenis tdo malam. hehee

    mungkin je. kamu tdo malam, sy lak tdo pagi. amacam? deal? ;p

    BalasPadam
  32. haha~
    pg camping bw laptOp..
    erkk...
    kamu membawa sendri la..
    huhu~

    kamu berjaga mlm mlm..sy berjaga pg..
    Ok je..pg2 tu kamu tdO sy pg la merayap..
    kamu menjaga diri kamu sendri la ye..
    hikhik~

    BalasPadam
  33. haha..angah..mama kate angah sengal la..
    hahahaha

    BalasPadam
  34. intan..
    saye mande ade laptop la...senang cite, kite cari je mane tempat yang ada chalet. dua dua leh terbungkang tdo. haha

    farahin..
    jangan la cakap sengalll.. ;(

    BalasPadam

terima kaseh :)