Halaman

Selasa, 6 Mac 2012

des ar u - 2 k l

Aku rasa dah jadi macam satu habit lak, kalau tiap kali ada life-changing event, aku akan ke Desaru. Kali ni, best siket.. Pergi ke Muzium Layang - Layang kat Pasir Gudang, dan kemudian, naik the-so-called-new-highway-in-the-town untuk ke Desaru. Takde option untuk sesat - sesat lagi!!!

(not-so-related blog-post: des ar u)

۞ Muzium Layang - Layang..

Festival Layang - layang Sedunia


Ini sebenarnya kali pertama dalam 28 tahun aku hidup, datang ke sini.. Sangattnyaa best tengok orang main layang - layang..



Who knows, rupa - rupanya, yang atas ni pon di panggil layang - layang. Giler ah ding dong. Siap kene 'tunda' pakai kren nak naikkan layang - layang nih.. Giler ah 'lame' giler gune perkataan ding dong di zaman ini.



Aku ingatkan layang - layang yang berbentuk segiempat tu je adalah layang - layang.. Itu lah. Kalau dah satu dunia datang, dah pelik dah jadinya. Globalisasi, menjadikan dunia lebih kreatif, tidak terkongkong (motto globalisasi)..



۞ Lebuhraya Desaru - Pasir Gudang - ..




Kemudian, setelah selesai mencuci mata di Muzium Layang - layang, kami teruskan perjalanan ke Desaru, tetapi kali ini dengan melalui lebuhraya baru yang digembar - gemburkan warga Johor, iaitu Senai - Desaru Expressway (SDE)..


Tanda/Jenis Jalan -> E22 = Untuk Senai - Desaru Expressway!

Terlalu baru sampaikan masih belum update dalam Google Maps lagi!

(Google Maps yang dibangga - banggakan pengguna Android, tapi highway Senai - Pasir Gudang pon takde lagi)



(Bing map, ah same je takde)



Oh tapi ramai gak yang komplen sebab katanya mahal sangat highway ni. Naik Pasir Gudang, turun Plaza Tol Penawar (Desaru) = RM 5.90..


I know,, right??



۞ Desaru!!







Tak perlu nak cerita kot betapa bestnya Pantai Desaru ;D



۞ Kota Tinggi

Korang mesti familiar dengan cerita sejarah yang Sultan Mahmud mangkat dijulang tu kan?? Unfortunately, aku juga tergolong dalam golongan yang disumpah itu (satu keturunan). Ye. Srsly!!

Sebab dahulu, arwah atuk aku pernah pitam mase dia betul betul meletakkan kaki di tanah Kota Tinggi. Dalam bas/kerete tak ape. Sebab sumpahnya, TAK BOLEH MENJEJAKKAN KAKI DI KOTA TINGGI (pusat Kerajaan Johor dahulu)..

Ade juga pendapat yang mengatakan sumpahan itu bertahan sehingga 7 generasi sahaja.. Dan mengikut perkiraan, aku ni keturunan ke 8 atau 9!! (agak tak accurate di situ..)

So, mase balik dari Desaru tu, kami singgah la sebentar kat Masjid Kota Tinggi.. Takut gak aku kalau sebenarnya aku ni forbiden forever untuk jejak kaki di Kota Tinggi.. Tapi hati gatal gak nak tau ada lagi ke tak sumpahan tu,,


So, here goes nothin'..


(meletakkan kaki di Kota Tinggi)




YEAY!! Alhamdulillah takde ape2.. menari2 aku kat situ (ok aku tau tu kawasan mesjid).. ;D

(rujukan: wikipedia/Makam Sultam Mahmud Mangkat Dijulang)


۞ KM Kosong, JB,,

Oh dan macam biasa la. Kalau bercerita pasal Desaru, mesti nak cerita gak pasal Jalan Persekutuan. Lepas kami balik dari Desaru tu, kami singgah Jalan Persekutuan 1. Jalan yang terlama sekali dan jalan terutama sekali di Tanah Melayu. Sebab jalan ni melalui sangattt banyakk major road sini..

And here it is, the Zeroth Kilometer of Malaysia Federal Route 1:



I know,, right?? :D



۞۞۞۞

Sebenarnya, kalau nak ikutkan, aku ada banyak lagi benda nak cerita, tapi cukuplah ini sahaja.



Apa pon, terima kasih kepada sesiapa yang mengentertain aku, ketika aku berada di selatan Tanah Melayu...




Terutamanya kepada Cik Ika D Pika.. Sincerely (from deep inside of my heart),, thanks Pika.. :)



6 ulasan:

  1. kalau sumpahan itu masih ada, pasti kamu dah glemer masuk Mastika dan Metro :p

    BalasPadam
    Balasan
    1. hahah.. takde ertinye. kalau die bagi imbuhan (duit),, nak gakk ;p

      Padam
  2. gile ah ding dong. dlm map pun tade lagi?
    (bagos2 kai ding dong lagi. leh aku mengimbau kenangan muda mudi)
    aku xpenah smpai johor apetah lg desaru.
    hukhuk. kasihan..

    BalasPadam
    Balasan
    1. I know,, right?

      Sila lah datang melawat ke Johor. Jalan - jalan cuti - cuti Malaysia. Pastikan mintak cuti lebih dari sehari. Bukan sebab banyak sangat tempat menarik kat Johor, tapi sebab tempat menarik semua jauh2.. huhu

      Padam
  3. MIHAHAHAHHAHAHHAHAHAHHAH!

    -adila azli

    BalasPadam

terima kaseh :)