Halaman

Isnin, 30 Julai 2007

hacking tutorial #3: mengakses fail dan pelipat terlarang (access denied)

Credit to Penulis asal: En Elektroboy from putera.com

hello ebebadi, haha tima kasih atas sokongan anda terhadap siri hacking aku nih.... banyak btol feedback yg aku dapat dari para peminat aku menerusi messages, testimonial dan juga ada yg jadikan pedoman di blog mereka...ehem

mari kita teruskan tanpa membuang masa.... harini kita pelajari satu lagi
kaedah "social hacking" atau godaman so-Sial dalam bahasa melayunya, yakni
cara utk mengakses fail dan pelipat (files and folders) terlarang.

Aha, bunyi menarik kan? Cam sial pun ada gak kan kan kan? ohkhohkhokhohkho..... sapa lepas ni ingat fail sumber "rahsia" dia selama ni selamat. jaga-jaga!!! [hahahahahaha....


Sekiranya anda bekerja di ofis, dan pc anda mahupun akaun pengguna anda tidak
mempunyai keboleh upayaan untuk mengakses sesuatu komputer mahupun
direktori kritikal (dan nak degil ketegaq gak nak tgk file tu, especially
file2 kritikal melibatkan surat promotion, retrenchment ataupun aliran
wang kompeni anda), caranya amat mudah DAN apa yang paling penting..cara ni
amat mujarab di kompeni yang di mana system adminnya sangat kerek + paranoia
nak mampus.....hohkhohkhok


1. masa break or lepas ofis hour, pegi ke komputer atau komputer milik manusia
yang mempunyai akses ke bahan yg dikehendaki, kebiasannya di department HR, finance mahupun payroll.

kebanyakan staff di department ni terdiri daripada para makcik dan pakcik
yang sangat sukakan barang mekap, mesin basuh jenama baru, kueh resepi terbaru,
langsir baru, chicks simpanan baru, jambu gigolo baru...pendek kata semua
menda baru yg BEST dan TAK MENYUSAHKAN mereka, hahaha..this is where the fun begins

2. melilaulah di department mangsa anda dan peratikan komputer yang penuh dgn
sticky pad (biasanya kaler kuning) di monitor (kalau tak pun di sebelah foto
baby or kucing parsi peliharaan beliau).

3. carik mana2 sticky yang mempunyai password..kekadang anda akan jumpa
banyak sgt password stickied di kertas kuning tu, so make sure pilih yang
dakwat paling clear (dan bukan yg plg pudar)

4. kalau pc tu kena lock, korang unlock la mekrosof tingkap xp tu dan cuba
password yg tertampal di monitor tu

5. Siap hacking !

Selamat mencuba =)

Moral of the story: Bodo la lu mekrosof, suruh buboh password plik2, ada simbol
la, alphanumeric la...apa la, kena plak sys admin biol yg soh tukar password
tiap2 bulan... so jgn salahkan makcik aku kalau dia malas hafal password
kompleks cam "seBatanGP0hon@amatRendaG#345!$" utk bulan ni pastu bulan depan plak
"She1smY@cHicK^_^" dan tulis password kat stickies pad!!! haha. sekian so-Sial
hacking lesson kita pada harini...

6 ulasan:

  1. aite raja sula blk ehh...weee bagus tull step2 ko nak menghacking hoho ko dah praktiskan ker blum

    BalasPadam
  2. fa...aku rase baik ko plak buat satu tutorial...iaitu cara hacking hati aweks2 supaya mudah anda tackle..huhu....aku menanti tutorial darimu....biasenye yg genius2 nko ler....=)

    BalasPadam
  3. @teratai
    aku dah lame balik dah. aku paste je. if aku keje kat inspem tu, memang nak sangat aku buat. since sekarang aku ade kat sini, macam leh lak.. :(

    BalasPadam
  4. hmmm... bagusla tutorial ni. sapala electroboy ni...mesti hensem orgnya =)

    BalasPadam
  5. aik. takkan puji diri sendiri kot...

    hokhokhokhok.... lariiiiiiiii

    BalasPadam

terima kaseh :)