Halaman

Khamis, 18 Julai 2024

Kemahiran Berfikir Secara Kritis dan Kreatif, KBKK: Consequence and Sequel

Bismillahirrahmanirrahiim. Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang.

Antara subjek yang paling aku suka masa belajar kat sekolah menengah dulu adalah subjek KBKK, Kemahiran Berfikir secara Kritis dan Kreatif. Masa tu, tahun 2000 - 2001, aku dalam Form 4 dan Form 5. Dan bagi aku, memang just nice je belajar ni sebelum masuk ke alam universiti. You know, universiti.. Kene berdikari. Kat sekolah dulu semua kene suap.. So from now on, all the decision is on you.

Ok aku suka, sebabnya subjek ni banyak mengajar cara untuk berfikir diluar kotak, memahami masalah dan merungkai situasi untuk membuat keputusan yang bijak. Ada banyak topik dalamnya. Antaranya adalah AGO (Aim, Goal dan Objective - cara nak set target), PMI (Plus, Minus dan Interesting, dissecting issue untuk membuat pilihan) dan satu lagi (yang aku nak citer ni), adalah C&S, iaitu Consequence and Sequel.

Basically , C&S ni lebih kepada nak melihat apa yang akan berlaku kalau sesuatu keputusan yang dibuat (aku google balik untuk confirmkan term ni.. sayangnya tak ramai yang upload cerita pasal KBKK tools ni). Ianya lebih kepada susunan ramalan apa yang akan berlaku berdasarkan,

  1. Short term, (biasa orang assume before 2 years dari masa akan datang)
  2. Intermediate term (assumption: 2 to 5 years), dan
  3. Long term (lebih dari 5 years).

So you see right? C&S ni kita gunakan (dengan tools2 lain) untuk merangka apa yang akan berlaku (consequence) dari masa terdekat sehingga ke masa jauh (dia punya sequel). *But don't hold the 2 years, 5 years tu as a fix value. It's all about our own specific use cases.*

Jadi contohnya (contoh yang paling simple), kalau aku decide untuk sambung PhD, the C&S would be,

  1. Short term: Kene spend banyak resources (time and money) untuk archive PhD. Need to read lots of books/papers and refining back basic knowledge.. Which is resource intensive.
  2. Intermediate term: New knowledge acquired. Dan apa yang kita belajar dan achieve tu tak semestinya akan digunakan di alam pekerjaan.
  3. Long term: Requires sustainability knowledge tersebut. Lepas belajar, kene pandai - pandai apply atau rajin buat research paper. Otherwise, your PhD will be just "on paper".

Now you see. Ianya lebih kepada if this thing happens, what it will do in the future. If I set a rule for myself now, apa impak dia masa hadapan.

Also the thing is, we don't restrict the future to ourself. The future will also impacting the people around us. So kalau Short term dalam contoh tadi tu, aku kene banyak habis masa untuk belajar, means I will have significantly less time for my kids. So kalau aku nak buat keputusan adakah better untuk aku ambil PhD atau tak, will leads to the same question like adakah aku sanggup kurangkan masa aku kat anak - anak aku?

Right.

(Terus terangnya) aku tak rasa ada orang baca blog aku ni, but if you are coming from Computer Science area, it will be a little bit macam Finate State Machine. Ingat lagi tak?

...

Ya. Finate State Machine. Atau FSM.

For every action from a state, akan ada state transition. Dan from THAT state transition, it will go to another state. Something like this,

Let say \( S_A \) is the state where A is true (to simplify, kita panggil je State A) and \( S_B \) is the state where B is true (again, State B). Macam mana State A boleh pergi ke State B, adalah berdasarkan transition function, atau \( \delta(S_A, Action) \) dan \( Action \) tu merujuk kepada apa yang State A buat untuk menjadikan \( \delta \) atau transition tu berlaku.

Likewise, kat dalam C&S kita guna FSM but using more chain. To simplify, kita boleh buat model,

\( S_A \) adalah state sekarang. \( S_B \) adalah state untuk short term akan datang. \( S_C \) adalah state untuk intermediate term dan \( S_D \) adalah long term. So we can define \( \delta(S_A, Action) \) untuk transition menjadikan State B true.

\( \delta(S_B, Action from \delta(S_A, Action)) \) is the transition to let State C true... Sama juga, seterusnya untuk \( D \), \( S_D \).

Kita ambil contoh yang sama sebelum ni,

 

+-----------+  Short Term   +-----------------+
| Ambil PhD | ------------> | Habis resources |
+-----------+               +-----------------+
     ||                             ||
     || Short Term                  || Intermediate Term
     \/                             \/
+------------------+         +---------------+
| Explore new Idea |         | New Knowledge |
+------------------+         |   Unlocked    |
        /|\                  +---------------+
         |                          ||
         |                          || Long Term
         |                          \/
         |    Short Term     +----------------+
         +------------------ | Sustainability |
                             +----------------+

Nampak menarik bukan? Now instead of kita guna C&S untuk lakar future, we can actually try to get back apa yg kita dapat from Long Term impact, i.e. exploring new idea, using the combination of C&S and FSM.

...

Now, the PhD is actually just an example. Kalau betul aku nak ambil PhD, my weightage should be apa yang aku nak achieve from that PhD. Ilmu baru? Contribution to the society? Basically define weightage from the Long Term. But that weightage, (yang nanti aku akan cerita lain kali pasal weightage ni, insyaAllah kalau aku ingatlah), should also carry apa yang berlaku kat keliling aku.

It is something sama macam masa aku plan for my new target in 1446H. Ya. Tak abis lagi citernye.

The thing is that, my target for new year in Hijri will always has to be something yang berat. Yang perlukan consistancy. But it doesn't have to be terus selepuk. Step by step. Sama macam kita citer C&S tadi tu. Start with simple things (for short term) and goes to yang major (for long term).

Tapi..

We live by looking at example that happens around us. And for me, aku selalu nampak orang yang baik - baik, yang beriman, selalu diuji dengan seberat - berat dugaan. Aku tengok sendiri kawan - kawan aku ustaz, diberikan dugaan sampai terduduk. Kawan - kawan aku yang ayah dia alim - alim, tengok pulak kawan aku tu hancur perangainya. Aku sendiri pon fikir kalau aku ada ditempat dia, mungkin aku give up

Sangat berat.

Aku sentiasa fikir, if I'm going towards that route, will I be able to handle it (time datang dugaan tu). Am I still able to keep my sanity?

Ustaz - ustaz selalu pesan, makin kita upgrade amal ibadah diri kita, makin kuat kita diuji. Dan kita diletakkan dibumi Allah ini untuk diuji. Kita akan sentiasa dapat pilihan untuk membuat yang baik atau sebaliknya.

Malah, ianya dinyatakan di dalam Al-Quran.

Patutkah manusia menyangka bahawa mereka akan dibiarkan dengan hanya berkata: "Kami beriman", sedang mereka tidak diuji (dengan sesuatu cubaan)? Dan demi sesungguhnya! Kami telah menguji orang-orang yang terdahulu daripada mereka, maka (dengan ujian yang demikian), nyata apa yang diketahui Allah tentang orang-orang yang sebenar-benarnya beriman, dan nyata pula apa yang diketahuiNya tentang orang-orang yang berdusta.

- Al-Ankabut. 29:2,3

Apa pon pilihan aku, tetap akan diuji. Apa yang aku pilih untuk transition state itu dan akan ke state mana, itulah yang ujiannya. Which \( \delta \) will I choose.

I know. My target is clear. Dan kita hidup ini adalah semata - mata untuk mendapatkan keredhaan Allah SWT.

Cuma.. To be better.. Mungkin aku secara tak langsung mencari - carik alasan.. mengelak.. sebab takut for the uncertainty of the future. Takut kat the consequencenya..

Atau mungkin aku takut aku tak dapat buat.. tak dapat sustain..

Apa pon, this is the path yang aku pilih.

Because,

I wanted to be better.

I aim to be a better person.

And I’m dreaming to be a better family member, a better friend and a better neighbour..

.. And it all should begins with building a stronger relationship with the Almighty Creator.

Doa - doalah apa yang kita hajatkan, akan dicapai. Dan semoga apa pon pilihan kita, semoga semuanya dipermudahkan Allah.

InsyaAllah..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

terima kaseh :)