Halaman

Selasa, 27 Ogos 2024

Re: Setia (alt, Setia Part 2)

Bismillahirrahmanirrahiim. Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang.

...

Ok. This is my response to my (own) previous blog post (Setia).

Lets do this!

...

> To be honest, aku ni bukanlah jenis ambil kisah dengan apa yang orang kata pasal aku.

But I'm actually making a blog post mengenai apa yang orang kata pasal aku. In a way, quite hiprokasi juga lah. Haha.

>  Aku tak tau kenapa terdesaknya sampai aku carik sekali kat buku Meta-Analysis tu

Aku memang saja suka selak - selak buku itu ini tengok - tengok apa yang menarik.

>  Figure 106.

Ok. I have a decent computer. So patutnya aku boleh lukis gambar yang lebih cantik.

Like this.

Figure 108: Is actually Figure 106, cuma lebih cantik. Setiap orang suka pada kecantikkan bukan?

Ok this figure is actually generated using python dengan bantuan ChatGPT (remember, my new best friend haha). So it does look kinda nice.

> Now, whenever kita accelerate, akan ada traction sikit. We call it as a gradient.

Yang ni yang aku nak eksplain lebih sikit. Sebab lepas aku baca balik blog post aku tu, aku rasa aku banyak skip the important part. 

Gradient is the titik perubahan atau slope sesuatu function kat mana - mana point kat line tu.

Now what i have skipped, is that the tangent. The line yang aku tulis tu is actually the tangent. So tangent line, is a line, yang kalau kat titik gradient tu, akan ada satu line yang perpindicular (90 degree) dari titik tersebut.

Bak kata lecturer aku dalam 20 tahun lepas, dia kata kalau kita draw betul - betul, dia cantik je bersentuhan line tu dengan function \( f(x) \) tu.

 Ok kita tengok contoh sikit.


Figure 109: Graf untuk \( f(x) = x^5 - 5^3 +4x \) dan \( f'(x) \)

\( f'(x) \) atau \( df(x)/dx \) tidak menunjukkan gradient sangat kalau kita tengok tu, tapi kalau kita tengok kat graph kat bawah ni,

Figure 110: Gradient dan tangent - contoh.

So kita boleh tengok gradient di titik \( x= -0.5\), \( x=0.5\) dan \( x=1.75 \). Macam kat \( x= -0.5\) kita nampak gradient dia menaik sedikit, sama macam kat \( x= 0.5\). Tapi kat \(x = 1.75 \) dia menaik banyak.

How how can we actually measure the perubahan. It is easy actually. Kita draw satu line yang perpendicular dan sentuh nicely kat \( f(x) \) tu.

Atau, kalau kita nak tengok perubahan dia, boleh try tengok kat gif ni.

Figure 111: Animasi gradient kat setiap titik (titik merah tu) dan tangent line dia (line oren tu).

Ok sekarang kita faham kan?

> \( \text{faithful, atau, }f \text{ is when } \frac{d }{dt}=c \label{faithful_1}\tag{3} \)

Walaupon menggunakan \(  \frac{d }{dt} \) tu bukan satu kesalahan besar, but usually we need to add something to the 'upper' \( d \) so that we know what is we are differianting against.

So the more better way is,

\[ \frac{dy }{dt}=c + \epsilon \]

where \( y \) we define as our feelings/closeness to something/somebody.

> For second one, in our case, the \( \epsilon \) has become uncontrolled, and has change the meaning of the equation itself.

Sebelum tu kita dah define, kalau kita dah masuk stage setia, the differential untuk diri kita is actually constant.

Kalau kat Figure 108 tu, yang second part (lepas dari \(x = 7.5\)) tu kita mark dia sebagai setia sebab there's no gradient in there.. In a way, setia.

But when we said that the \( \epislon \) has become uncontrolled, what i mean is like this.

Figure 112: When \( \epsilon \) has become too large, it change the trejectory and make me, tak setia dah.

Naturally, in mathematics, \( \epsilon \) is considered as a small value that is quite crucial untuk pastikan sesuatu hasil atau equation yang kita bina tu is OK.

So what I'm trying to say is that, when \( \epsilon \) has change its own meaning, thus changing the whole point of being setia.

...

Right.

So basically this is my problem. Aku cuba nak ketengahkan idea aku. Kadang - kadang masa aku cakap tu, aku banyak skip a lot of important part sebab nak make this entry as an easy reading.

Tapi oversimplify tu yang banyak memakan diri. Lots of details yang hilang. Lots of story is changed.

Tapi kalau aku letak detail sangat, aku rasa macam buat entry aku makin complicated pulak.

> Ok saja nak share macam mana thought process aku untuk benda - benda macam ni... That is why aku tak banyak kawan!

True. Aku susah sikit nak bercakap dan duduk di antara oversimplify and overcomplicated concept. Either im going to extreme explaining or just simply skip all the details.

What I actually want is, bersahaja (moderate) in everything.

Yes I'm still doing that. I'm still setia with the concept.

Because I know, that will surely help me to be a better person.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

terima kaseh :)