Halaman

Jumaat, 28 Jun 2024

Sama dengan

Hari tu, aku tengah "bertukang" sikit betulkan basikal anak aku. Adalah kene pakai cable tie sikit. Macam biasa, lepas ketatkan cable tie tu, aku potong lah yang tak pakai tu. Anak aku pon macam biasalah. Dia tengok cable yang lebih - lebih tu, dia ambil la buat main.

Yang menariknya, dia ambil lepas tu dia main - main, sambil buat macam - macam kombinasi.

Dan last skali (sebelum dia bosan), dia ambil satu, dia buat no 1. Dia ambil lagi dua, dia nak buat tambah. Lepas tu dia ambil lagi tiga, buat satu dengan "sama dengan". Tapi sebab dia kira tak cukup agaknya, dia tukar jadi,

\[  1-1=\bigtriangleup  \]

Dia panggil aku, "Abi abi. Tengok ni. One minus one, equals triangle", sambil gelak - gelak. Aku faham, dia buat macam tu sebab tak cukup cable tie..

Tapi yang sengalnya, aku boleh pulak reply macam ni, "Eh tak boleh tu abang. Salah tu abang" (btw aku panggil dia abang).

Lepas tu dia tanya aku, "Kenapa tak boleh abi?".

Aku terdiam...

...

You see. Dalam bidang sains, dah matematik especially, setiap benda dan statement yang kita keluarkan, kene penuh dengan definasi dia.

Dulu korang pernah nampak kan macam mana orang nak proofkan 1 + 1 = 2? Ni snippet last skali proof dia dari beribu pages dia, aku amik dari [100],

 

Senang citer, untuk buktikan 1 tambah 1 sama dengan dua, first skali kena define, satu (atau 1) tu apa dia. Kat mana letak dia. Macam mana boleh wujud satu tu. Kemudian, sama dengan operation tambah, tolak, bahagi, darab, sama dengan dan semua lah apa - apa simbol - simbol yang ada tu.

Sama dalam bidang lain. Besi, atau iron atau Fe dalam Periodic table, always refer to that defination of Fe.

Standardize.

So kalau kata tambah, atau Fe, semua orang tahu apa maksudnya dan apa properties dia.

Kalau orang kata sama dengan, orang tahu apa juga maksudnya.

A kilogram of steel IS heavier than a kilogram of feathers. Here's why.

Dan ya. 1 kilogram besi sama beratnya dengan 1 kilogram bulu.

Now. Read again. Kita tak kata 1kg steel sama dengan 1kg feathers. Kita sebut dia sebagai sama beratnya.

Sebab 1kg steel, (sememangnya) tak sama dengan 1kg feathers. Kita sebut sama beratnya. Bukan sama antara satu sama lain.

This is also the same kalau orang kata, "kalau kau ada kat tempat aku, mesti kau pon akan A, B, C..".

Now now. Setiap orang ada equation dia sendiri. Either datangnya dari nature (macam genetic) atau nurture (dari environment). When you asking me to put my foot on your shoe, tak bermaksud aku akan dapat pandangan atau conclusion yang sama. Nature - nurture psychology (ehem.. sekarang kita main psychology beb).

Nature vs. Nurture: Understanding the Differences for English Learners 

Infographic on Nature Nurture [102]

Ok now.

It also doesn't means that I shouldn't put my foot on your shoe. Betul. Kita mungkin tak akan dapat conclusion yang sama. And both of us shouldn't expect that tbh!

But... The least I can do is, try to give my pendapat as an outsider. As somebody seeing it from different angle. Different perspective. No. It doesn't means that you should stop talking to me about that, or anything if that matters. How I deal with it, how I view it, how I accept and repond to it, it is all seconded on me by nature nurture.

You see. All academic papers (well at least the good ones), need to be written properly. Ada summary kat atas (abstract), problem statement, etc etc. And then, it needs to be reviewed by the expert. And then, need to be published and presented in front of academics people.

Why? We need somebody to condemn our paper. Pointing out our mistakes.

So that, our paper will be better. Suitable for humanity.

Likewise. When you tell me a story, I should know when I should stop giving my advice. When I should start talking. I should focus.

Yea focus.

Sebab sebelum ni aku perasan, aku punya fokus senang sangat hilang. My friends says, baguslah, boleh buat banyak kerje serentak. In fact, theme aku untuk tahun 1445H adalah untuk fokus.

When I start working (kerja office), I should stay focus on my office thingy.

When I start on doing other things, I should always focus on that thing. 

When I wanted to give the best nurture for my kids, I should focus on giving positive energy to them.

See.. Dari cerita pasal anak aku 1 minus 1 sama dengan triangle, dah terus ke mana - mana tah cerita aku..

Focus!

...

So, aku tak patut terus kata "salah" kat anak aku. I have to try to understand him. Maybe I can say that, "Yea. 1 minus 1 boleh jadi sama dengan triangle, if we let triangle be as zero" (or maybe kata triangle tu sama dengan kosong).

Sadly, lepas tu dia terus chalo dari situ lepas aku tak jawab pertanyaan dia.. "Kenapa abi?"

This mistakes will always haunt me. Dah 4 bulan berlalu, aku masih lagi terfikir pasal ni. I should be a better person. I should focus on things I should do. Definition can always be redefine with proper technique.

Hopefully, I will be a better father in the next every seconds..

...

Sources (all links akan dibuka kat tab atau window baru):

[100]: Sumber: The Universe of Discourse: 1+1=2. Web Archive link: http://web.archive.org/web/20240308181859/https://blog.plover.com/math/PM.html

[101] Thumbnail 1kg steel vs 1kg feathers tu datangnya dari https://www.youtube.com/watch?v=-kPng94HHyQ&ab_channel=AndyChamberlainMusic

[102] Sumber: Nature vs. Nurture: Understanding the Differences for English Learners.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

terima kaseh :)